Hautojen hoito

Uuraisten seurakunnan hautausmaan sopimushautojen hoitotyöstä huolehtii Annukan Viherpalvelu Jyväskylästä. Hautojen hoidotilaukset suoraan Annukka Pääkköseltä p. 040-522 1805 tai sähköpostitse tilaukset@annukan.fi.

Hinnat löytyvät alla olevasta linkistä.

Haudanhoidon hinnasto

Hautasijan hallintaoikeus

Hautapaikka

Arkku- ja uurnahaudan hallintaoikeus luovutetaan 25 vuoden määräajaksi. Hautaoikeuden haltijaksi merkitään puoliso tai muu lähiaomainen, jolloin hänelle luovutetaan hautakirja todisteeksi haudan lunastuksesta. Hautapaikan käyttäminen on mahdollista vain hautaoikeuden haltijan suostumuksella.

Hautauksen jälkeen

Haudan peittäminen suoritetaan seurakunnan toimesta. Viikonvaihteessa suoritetut hautaukset peitetään ensimmäisenä arkipäivänä. Omaisten tulee poistaa haudalta hautaamisen yhteydessä haudalle lasketut kukkalaitteet 14 päivän kuluessa. Seurakunnalla on oikeus poistaa kukkalaitteet määräajan jälkeen.

Hautojen kunnostus ja hautamuistomerkit

Talvella hautojen peiton yhteydessä jätetyt hautakummut tasoitetaan ja tiivistetään seurakunnan toimesta keväällä, kun maa on sulanut. Keväällä lumien sulamisen jälkeen tulee haudoilta poistaa kaikki roskat ja toimittaa ne jätteiden keräilyastioihin. Muistomerkkien taakse ei saa jättää säilytykseen lasimaljakoita, lyhtyjä tai muuta tavaraa, mitkä aiheuttavat haittaa tai jopa vaaraa hautausmaan hoitoytötä suorittaville henkilöille.

Hautausmaan siisti yleisilme edellyttää, että hautakivet ovat suorassa. Hautakiven kallistuessa se on hautaoikeuden haltijan toimesta oikaistava. Kaatumaisillaan oleva hautakivi on turvallisuusriski niin hautausmaan työntekijöille kuin hautausmaalla vieraileville ihmisille.

Hautakiven suoristustyön voi tehdä itse, tilata palvelun seurakunnalta tai hautakiviliikkeestä.

Seurakunta veloittaa hautakiven oikaisusta hautaoikeuden haltijalta
- Miestuntityönä 35e/tunti/henkilö
- Konetyönä 70e/tunti

Minimiveloitus 1h.

Tarvittaessa lisätietoja antaa:

Seurakuntamestari p. 040 518 1127.

Kynttilän sytytyspalvelu

Tilaukset tulee tehdä n. 2 viikkoa ennen juhlapäivää. Kynttilän sytytys haudalle äitienpäivänä, pyhäinpäivänä, isänpäivänä tai jouluaattona 15 €/1 kynttilä,  lisäkynttilät viereisille hautasijoille 7 €/kpl. Kynttilä on 60 h palava, hatullinen kynttilä.

Muistokynttilä