Häät

"Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus." (1. Kor. 13:13)

Kristillisen uskon mukaan avioliitto on lahja Jumalalta. Vihkimisessä pari sitoutuu toisiinsa julkisesti ja lupautuu jakamaan elämänsä niin hyvinä kuin huonoinakin aikoina. Parin puolesta rukoillaan ja liitolle pyydetään Jumalan siunausta.

Vihkimisestä voi sopia ottamalla yhteyttä kirkkoherranvirastoon tai suoraan siihen pappiin, jota toivotaan vihkipapiksi.

Avioliittoon vihkimistä edeltää avioesteiden tutkinta. Se tapahtuu kirkkoherranvirastossa tai maistraatissa.

Avioliitto voidaan solmia kirkollisesti tai siviilivihkimisellä. Kummassakin tapauksessa vihkiminen on juridinen tapahtuma. Kirkollisessa vihkimisessä liitolle lisäksi rukoillaan Jumalan siunausta.

Kirkollisesti vihittävien tulee olla rippikoulun käyneitä kirkon jäseniä. Jos toinen kihlakumppani ei ole kirkon jäsen, heidät voidaan vihkiä kirkollisesti, jos hän on muun kristillisen kirkon jäsen. Jos jompikumpi vihittävistä kuuluu väestörekisteriin, vain siviilivihkiminen on mahdollinen. Tällöinkin avioliitolle on mahdollista saada kirkollinen siunaus.

Häät

Avioliitto solmitaan joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä. Siviilivihkimisen jälkeen liitto voidaan siunata kirkossa.

Ketkä voivat mennä kirkossa naimisiin

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista.

Vihki- eli toimituskeskustelu

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku