Seurakunta on mukana surussanne

Hautauksesta sopiminen

Kirkkoherranvirastossa voitte sopia kaikista hautajaisiin liittyvistä asioista: hautapaikasta, siunausajasta ja -paikasta, siunaavasta papista jne. Mikäli Teillä ei ole mahdollisuutta käydä virastossa, asioista voidaan sopia myös puhelimitse.

Siunauksen toimittaa työvuorossa oleva pappi – omaisten toiveet yritetään ottaa huomioon. Siunaava pappi ottaa yhteyttä Teihin ja sopii kanssanne toimituskeskusteluajan ja -paikan. Hän tapaa mielellään omaiset, joko omaisten luona, vainajan kodissa tai virastolla. Papin kanssa sovitaan hautajaisten yksityiskohdista. Tapaamisen syvempi merkitys on kohtaamisessa, surun jakamisessa, vainajan elämänkaaren muistelussa ja kristilliseen toivoon tarttumisessa.  Jos musiikin suhteen on erityistoivomuksia, niistä voi keskustella suoraan myös kanttorin kanssa. Tutummat toiveet välittyvät kanttorille myös papin kautta. Pappi ja kanttori tulevat toivottaessa muistotilaisuuteen.

Viraston osoite on Topintie 1
avoinna ma ja to 9-12, p. 040 522 2010

Seurakunnan tiloja on mahdollista vuokrata muistotilaisuutta varten. Haudanhoitosopimukset ja haudan hallintaan liittyvät asiat hoidetaan taloustoimistosta.

Vainajan tuonti, sanomakellojen soitto ja saattohartaus

Hautaustoimisto tuo omaisenne kirkon läheisyydessä sijaitsevaan säilytystilaan. Omaistanne säilytystilaan tuotaessa voidaan soittaa sanomakellot. Samaan aikaan voidaan kirkossa pitää myös lyhyt hartaushetki. Tämä palvelu on Uuraisten seurakunnan jäsenelle maksuton.

Mikäli toivotte sanomakellojen soittoa ja / tai hartaushetkeä, toivomme Teidän ottavan yhteyttä suntioon heti, kun tiedetään milloin hautaustoimisto tuo omaisenne. Suntio p. 040 518 1127

Hautauslupa

Hautaukseen tarvitaan aina lääkärin allekirjoittama hautauslupa, joka toimitetaan kirkkoherran-virastoon.

Hautajaisten jälkeen

Seurakunta palvelee keskustelu- ja sielunhoitotarpeessa myös hautajaisten jälkeen. Näissä asioissa voitte ottaa yhteyttä suoraan kirkkoherraan tai diakoniin ja sopia tapaamisesta:

Kirkkoherra Antti Toivio

Diakoni Henna Parhiala

Arkunkantaja

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen