Marja Alastalo - Botswanasta Uuraisten ystävien pariin

Marja ja Tarja

Kuvassa Marja Alastalo ja Tarja Koskinen vaihtavat kesäkuulumisia

Marja toimii tällä hetkellä eteläisen Afrikan aluepäällikkönä vastuullaan Angolassa, Namibiassa, Botswanassa, Zimbabwessa ja Etelä-Afrikassa tehtävä työ. Lähetysseuralla on näissä maissa 14 kirkko-tai järjestökumppania, joiden alaisuudessa on 19 erilaista hanketta. Näissä hankkeissa käännetään raamattua, tuetaan kirkkojen hallinnon kehittämistä, teologista koulutusta ja kristillistä kasvatusta, autetaan lapsia ja nuoria koulunkäynnissä ja kasvussa yleisestikin, tuetaan vammaisia, edistetään rauhaan pyrkivää vuoropuhelua, ja taistellaan lähisuhdeväkivaltaa vastaan. Marja Alastalo toimii alueella olevien Lähetysseuran työntekijöiden esihenkilönä ja kokonaan hallinnollisissa

tehtävissä, ei enää ruohonjuuritasolla. Lähetysseuran useat uudistukset ovat koskettaneet myös Marja työtä.

Botswana on pieni 2.3 miljoonan asukkaan maa kahden autiomaan puristuksessa. Maata runtelee AIDS. Korona otti tosi koville. Ilmaston vaihtelu on suurta ja vaihtelee tulvista kuivuuteen. Asukkaat kaipaavat sparraustukea ja kyselevät, miten muut maat ovat selvinneet ja mitä nyt voitaisiin tehdä?

Marja vierailee suurella alueellaan leireillä kannustamassa ja pohtimassa, mihin rahaa pitäisi kanavoida, kun lähetysseura ei enää tue. Hän keskustelee eri johtajien kanssa, miten voitaisiin pyrkiä omavaraisuuteen. Työn vaikeus on se, miten toimia esihenkilönä ihmisille, joita näkee vain kerran vuodessa. Perinteinen lähetystyö käännytystehtävineen ei enää toimi, vaan asioita on järjesteltävä kuntoon, ennen kuin voi tarjota uskonnollista antia.

Marja palaa elokuun alussa takaisin Botswanaan. Kotona häntä kaipaavat neljä jo aikuistunutta kasvattilasta, joista vanhin poika on jo mennyt naimisiin. Yhdellä lapsista on jo oma Aslan-vauvakin.

– Jumala on johdattanut minut tähän työhön ja Uuraisilla minut siunattiin lähtöön Afrikkaan. Mitä vanhemmaksi tulen, siä antoisampaa on tavata uusia ihmisiä ja auttaa heitä heidän omassa maassaan, toteaa Marja.

2022-06-20 12:22:00.0