Onko Kuukan kuusi Suomen suurin?

Siinä se seisoo, keskellä kaikkea, mutta kuitenkin jotenkin huomaamattomana. Se on nähnyt kehityksen hevoskärryistä sähköautoon ja sentraalista älypuhelimeen. Juuret ulottuvat syvälle kuukkalaiseen maaperään ja jos latvaan kiipeäisi, niin kauas näkisi. Perimätieto kertoo, että samasta kohtaa on kaadettu yhtä isoja kuusia 1880-luvulla ja niistä on rakennettu Uuraisten kirkon kellotapuli. Osa tapulin rakentamiseen käytetyistä puista on ilmeisesti tullut lahjoituksena paikallisten talollisten metsistä. Nyt Kuukan kuusi on saamassa ansaitsemaansa huomiota. – Keväällä tien kunnostuksen yhteydessä otin kyseisen kuusen puheeksi tieosuuskunnan kokouksessa ja esitin alueen siistimistä. Mahtava kuusi pääsisi esiin paremmin, jos ympäriltä karsittaisiin pienet pajut ja koivun alut. Tällöin todettiin, että kuusi ei sijaitse seurakunnan omistamalla maalla, joten hanke jäi odottamaan, kertoo Jaana Hirsjärvi. Kesällä kuusen huomioi tamperelainen puiden ystävä Arto Mansikkavuori. – Puu on poikkeuksellisen paksu. Kesällä mittasimme sen ympärysmittaa rinnan korkeudelta ja se oli yli 360 senttiä! Tämä on yksi suurimpia metsäkuusia Suomessa. Sumiaisissa kasvaa nykyisen tiedon perusteella Suomen tilavuudeltaan suurin kuusi ja sen paksuus tyvestä on 107 cm eli ympärysmitta noin 340 cm, kirjoitti Mansikkavuori viestissään Uuraisten seurakunnalle.

Juttu on julkaistu Paikallisuutisissa 4.10.2023 ja sen on kirjoittanut Hanna Lahtinen

2023-10-05 18:10:00.0